Nesten uansett hvor du befinner deg i Nærøysund kommune, har du kort vei til sjøen. Selv om det er stor forskjell på naturen fra innerst i Foldereidfjellene og ytterst på Ytter-Vikna, er fellesnevneren at de aller fleste i kommunen har bosatt seg rundt fjordarmene og nært havet. Hovedgrunnen er nok at de fleste grendesamfunnene er etablert i tida båten var det viktigste framkomstmidlet.
Nærøysund har mye å takke båttrafikken og sjøveien for. Det ga lett tilgjengelighet om en skulle reise til nærmeste handelssted eller besøke slekt – i tillegg til at havet og fjordene var viktig i matauken. Her kunne de skaffe seg godt med mat.
Denne avhengigheten av båten gjorde også ytternamdalingene til gode båtbyggere, og det er en tradisjon som holdes i hevd den dag i dag. Nærøysund vil få mange båtbyggerbedrifter, og enda flere som driver med service av båter.
Flere av båtbyggerne i Nærøysund kan vise til en lang historie. Moen Marin har i 2023 sitt 100-årsjubileum. De er i dag distriktets største på dette området. Selskapet som i sin tid ble stiftet som Moen Slip på Kolvereid har i dag fortsatt tilhold på samme sted i Kolvereidvågen, samt i Ottersøy. Moen Marin er i dag ledende innen leveranse av båter til havbruksnæringen. En stor del av deres fartøy blir bygd i utlandet, men service og vedlikehold gjøres i Nærøysund. De produserer også noen båter lokalt.
Havbruksnæringen er også viktige kunder for Kåre Holthe & sønner på Måneset. De har i løpet av vel 15 år levert over 60 båter av typen Stinger, som er hurtiggående aluminiumsbåter i ulik størrelse som skreddersys etter kundens behov. Båtene her blir i sin helhet bygd på Måneset.
I Hansvika holder Viknaslipen til. Også de bygger de båtene fra grunnen av. Viknaslipen leverer båter i ulike størrelser, både til tradisjonelt fiske og til havbruksnæringen.
Den fjerde store aktøren innen båtbygging i Nærøysund er Båt og Motorservice, som holder til ved Langsundet, sundet som skiller Ytter-Vikna og Mellom-Vikna. De har i stor grad spesialisert seg på å bygge fiskebåter og har de senere årene levert båter til fiskere over hele landet.
I tillegg til at flere aktører bygger båter lokalt i Nærøysund, blir også de fleste båtene som bygges her designet lokalt. Kåre Holthe & sønner driver med egen design. De andre aktørene har i stor grad samarbeid med Marin Design som holder til på Kolvereid. De har opparbeidet seg stor erfaring med design av en rekke ulike typer båter. I tillegg til å designe båter for lokale verft, bistår de også båtbyggere ellers i landet.
Båtbyggertradisjonen står altså sterkt i Nærøysund, men de siste tiårene har det også vært en økt satsing på service for båter. Nærøysundet ligger midt i skipsleia, og her passerer store mengder båter på tur nord og sør hver dag. Dette har åpnet muligheten for å drive service på skip og båter uten at båtene trenger å avvike mye fra seglingsruta. Servicestasjonene ligger rett ved sundet. Ett av disse stedene er Purkholmen, hvor Moen Marin har sitt anlegg. Her er det utsprengt tørrdokk og romslig industriområde rundt.
Litt lenger ned i sundet ligger Rørvik Marinas nye anlegg. Der er landets største båtheis plassert og med en diger servicehall og godt uteområde som gjør det mulig å drive service på flere båter samtidig. Krana kan løfte opp mot 400 tonn og Rørvik Marina tilbyr ulike typer service for alle slags fartøy.
I tillegg til de store aktørene som driver med service ved Nærøysundet, er det også andre som driver med dette i kommunen. Blant annet på Abelvær slip og Lauvøya Maritime.
Kystfolkets tradisjoner holdes dermed i hevd i Nærøysund, men i mer moderne utgaver.